09.01.2004 р.
Як відомо, у затвердженому на 2004 рік Державному бюджеті України на заходи, пов’язані з розселенням та облаштуванням депортованих кримських татар та осіб інших національностей, які були депортовані з території України, передбачені 40 млн. гривень, в тому числі 36,0 млн. капітальних вкладень.
Зрозуміло, що запланований на 2004 рік обсяг витрат є набагато меншим, ніж реальні потреби, пов’язані з облаштуванням депортованих, тому вкрай важливим залишається реальне забезпечення в поточному році повного і рівномірного фінансування передбачених Державним бюджетом України витрат на вказані цілі.
Досвід 2001 – 2002 років свідчить про те, що завдання, пов’язані з облаштуванням кримських татар та осіб інших національностей, провалюються саме тоді, коли асигнування на поточний рік розписуються нерівномірно, а якщо вже говорити відверто, коли переважна частина коштів закладається на останні місяці бюджетного року. Така хибна практика приводила до того, що реальне фінансування заходів, пов’язаних з облаштуванням кримських татар становило в 2001 рік – 83% (недофінансоване 6,5 млн. гривень), 2002 рік – 73,7% (недофінансоване 10,7 млн. гривень).
Тільки двічі за весь період процесу повернення та облаштування кримських татар та осіб інших національностей де-факто повністю були виділені передбачені Держбюджетом України ресурси на ці цілі – у 2000 и 2003 роках.
Але незважаючи на позитивні зрушення в 2003 році у справі облаштування депортованих, яких було досягнуто виключно завдяки рівномірного розподілу асигнувань у минулому році, у пропозиціях Міністерства фінансів на 2004 рік знову закладений вкрай розбалансований розподіл асигнувань Державного бюджету України на заходи, пов’язані з розселенням та облаштуванням кримських татар та осіб інших національностей, які були депортовані з території України.
Так, на першу половину 2004 року передбачено виділити тільки 4 093,0 тис. гривен, що складає 10,23% (!) від запланованого на рік, однак на другу половину року – 35 907 тис. гривен, або 89,8% від запланованого на рік, з яких переважна частина – 21 008 тис. гривен (52,5% від запланованого на рік) віднесена аж на останній квартал поточного року.
Не забуваймо також, що у 2004 році буде визначатися 60-річчя трагічної депортації кримськотатарського народу з Криму. Відповідно до розпорядження Президента України Л.Д.Кучми від 15.09.2003 р. № 286/2003-рп в Україні з метою вшанування пам’яті жертв депортації створено Організаційний комітет з підготовки та проведення заходів, пов’язаних з 60-річчям депортації. Головою Оргкомітету призначено Прем’єр-міністра України В.Ф. Януковича.
Тому, пропозиції Міністерства фінансів України щодо такого розбалансованого розподілу асигнувань Держбюджету України є, м’яко кажучи, просто незрозумілими з точку зору нормальної логіки.
Виходячи з такого стану речей, народний депутат України, перший заступник Голови Меджлісу кримськотатарського народу Рефат Чубаров 9 січня 2004 року звернувся з відповідними листами до Прем’єр-міністра України В.ф. Януковича та віце-прем’єр-міністрів України Д.В. Табачника та М.Я. Азарова з проханням не допустити затвердження такого розподілу асигнувань Держбюджету України, яке може привести до зриву виконання у 2004 році програми облаштування кримських татар та осіб інших національностей, які були депортовані з території України.
На думку народного депутата Рефата Чубарова, яку він висловив у згаданих листах, більш оптимальним щодо розподілу асигнувань є пропозиції, підготовлені Державним комітетом України у справах національностей та міграції (нижче ми надаємо у формі таблиці “Аналіз пропозицій Міністерства фінансів України і Державного комітету України у справах національностей та міграції щодо розпису асигнувань Державного бюджету України на 2004 рік по коду 5321040 “Розселення та облаштування кримських татар та осіб інших національностей, які були депортовані з території України”).
Під час зустрічі з віце-прем’єр-міністром України Д.В. Табачником, яка відбулася в цей же день, були також обговорені інші питання, пов’язані з кримськотатарською проблемою.
ЦІДКТ – ІНФОРМ
Аналіз пропозицій “Розселення та облаштування кримських татар та осіб інших національностей, які були депортовані з території України” |
||||
Місяць, квартал, півріччя, рік |
Розпис |
у % до асигнувань, |
Асигнування, |
Розпис |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Січень |
303,8 |
0,75% |
483,3 |
1 055,0 |
Лютий |
303,8 |
0,75% |
3 640,5 |
3 666,0 |
Березень |
303,9 |
0,76% |
3 640,5 |
4 268,0 |
ВСЬОГО |
911,5 |
2,28% |
7 764,3 |
8 989,0 |
Квітень |
710,2 |
1,77% |
5 018,1 |
5 806,8 |
Травень |
1 845,8 |
4,61% |
5 018,1 |
4 310,6 |
Червень |
625,5 |
1,60% |
5 018,2 |
4 456,6 |
ВСЬОГО |
3 181,5 |
8% |
15 054,4 |
14 574,0 |
ВСЬОГО |
4 093,0 |
10,23% |
22 818,7 |
23 563,0 |
Липень |
2 700,0 |
6,76% |
2 018,2 |
3 880,0 |
Серпень |
7 021,3 |
17,6% |
4 518,3 |
2 979,0 |
Вересень |
5 177,6 |
13,0% |
4 518,2 |
2 988,0 |
ВСЬОГО |
14 898,9 |
37,25% |
11 054,7 |
9 847,0 |
ВСЬОГО |
18 991,9 |
47,5% |
33 873,4 |
33 410 |
Жовтень |
5 976,1 |
15% |
4 321,5 |
3 160,0 |
Листопад |
7 641,3 |
19% |
4 321,4 |
2 982,0 |
Грудень |
7 390,7 |
18,5% |
483,7 |
448,0 |
ВСЬОГО |
21 008,1 |
52,5% |
9 126,6 |
6 590,0 |
ВСЬОГО |
35 907 |
89,8% |
20 181,3 |
16 437 |
ВСЬОГО |
40 000,0 |
100% |
43 000,0 |
40 000,0 |